En vit jul!

Dan före dopparedan gav sig tillkänna som en skön dag utan några direkta måsten och jag fyllde den med nöjen som gjort att jag nu, med en nöjd min, sitter nedsjunken framför Beatrix Potters sagovärld och njuter av julen. Ett totalt lugn har infunnit sig och ingen julstress verkar ha lyckats rubba det.
Jag har idag hunnit med en mysig fika i sölvesborg tillsammans med min gravida vän E. Även då vi ses sällan så känns det som det inte gått en dag sedan sist. Prat om allt och ingenting, skratt och gråt. Med en sann vänskap i botten får man lov att vara människa fullt ut. "Gråt inte nu igen" sa E, med ett varmt skratt, när jag för tredje gången tårades upp vid ett samtal om det faktum att hon ska bli mamma. Det är galet vilken fin mamma E kommer bli!
Eftersom både jag och E älskar inredning så tog vi vägen inom en ganska ny butik vi aldrig tidigare sett. En lantbutik á la Leila. Vi föll pladask och jag kunde inte hindra mig från att köpa en bedårande kökshandukshängare och två badbomber som ser ut som små kakor. E lyckades hålla i sina pix, vilket vi båda berömde henne för!
De sista tre julklapparna landade också i min påse. Två stickade Pippi Långstrump-tröjor (sådana vita med röda och blåa ränder) kommer ligga lurandes i mina systerdöttrars julklappar imorgon, Pippitokiga som de är :) Mina fina!
I eftermiddag har jag också hunnit med att göra polkagrisbräck, vilket är lite halvt påhitt efter något som jag minns att jag sett i en av mina bak-böcker, vilka jag tyvärr glömde i kalmar. Det var busenkelt och mycket smaskigt. Jag smälte en god mörk choklad, bredde ut ett ca 3 mm tjockt lager på bakplåtspapper och strödde över krossade polkagrisar. När det stelnat en stund i kylen bröt jag den i lagom munsbitar och la upp på ett fat. De bör dock stå i kallt när de inte ska ätas eftersom de smälter en aning :)
Efter julstök med mamma, rotfruktsgratäng, ett glas rött vin, två praliner ur paradisasken och 3 knäckta valnötter så ligger jag och klurar på julklappsrim och titta på ekorrar som dansar balett (Beatrix Potters sagovärld-julstämning för mig! :)

//J

Visst är den fin!
Visst är den fin! Den ska pryda mitt nya kök :)

Mums va gott!
Mums!


Kommentarer
Postat av: Ullis

mumsiga var de!

2009-12-25 @ 15:44:04
Postat av: Emma

Trevlig blogg du har här då :)

Jag måste tacka för en bra dag i sölvesborg ihop med dig. Som du skriver i inlägget så är det alltid lätt att prata med dig och det känns som om vi träffas varje dag :)

hoppas vi ses snart igen.

många kramar

2009-12-26 @ 16:32:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0