Lycka i snöstormen

För några veckor sedan ringde mamma upp mig och mina systrar och bad oss att inte boka in något efter kl 15.00 tisdagen 22/12. Hon hade nämligen en överraskning åt oss. Jag är helt hopplöst förtjust i överraskningar och spekulerade hej vilt kring vad det var som skulle hända, så när väderrapporten imorse varnade om ett snöoväder som skulle dra in över skåne blev jag duktigt nervös att den vackra, vita och underbara snön skulle sätta käppar i bilhjulen för oss. Men efter att mamma försäkrat mig om att vi ändå skulle åka så kunde jag, lugnad av beskedet, slå mig till ro framför pianot ett par timmar för att tiden skulle strömma förbi snabbare. Fingrarna hittade familjära toner och klingande ackord formades under mina händer. Jul, jul... gläns över sjö och strand... när det lider mot jul... En efter en stömmade de förbi, mina kära jullåtar som jag galet nog redan i juli kan sitta och sakna. Tiden gick och äntligen blev klockan tillräckligt mycket. Hur kan jag klassas som vuxen när jag så tydligt ända in i benmärgen är ett barn som blir helt upp över öronen uppspelt av en överraskning?
Turen gick först inom sölvesborg där vi hämtade upp mina systrar och när vi väl var samlade i bilen berättade mamma: "Vi ska åka in till Kristianstad där jag bokat 1½ h på spa't med jacuzzi, bastu, japansk pool m.m, därefter får vi helkroppsmassage och ansiksbehandling i 1 h och 15 min. Efteråt åker vi tillbaka till sölvesborg där pappa och M lagat middag till oss".
Jag har en sådan fin mamma! Detta var precis vad vi behövde, total avkoppling efter plugg, tentor och jobb. Vi badade i en ångande het utomhusjacuzzi medens snöflingorna singlade ner över oss och smälte av den ångande värmen innan de nådde det bubblande vattnet. Därefter badade vi i varm japansk pool och doppade oss för stämningens skull i tunnan med iskallt vatten. T doppade dock bara benen, men när hon av oss strängligen blev tillsagd att man var tvungen att doppa hela kroppen för att få komma in i den varma bastun blev hennes ögon stora sköt hon tillbaka med "man måste inte om man inte vill" likt ett barn som desperat försöker övertala sina kamrater att slippa äta klättra högst upp i den gamla eken.
Det var härligt att få spendera kvalitetstid med mamma och mina systrar i en tillfällig bubbla där omvärlden inte kunde nå oss. Kunna prata om allt och inget utan att bli avbruten av  "borden" och "måsten". Dessa stunder och samtal fattas mig nu när vi inte träffas varje dag/vecka/månad.
Efter bad, bastu och relax (där vi även bjöds på varm choklad, vem kan tacka nej?) hämtade de oss för massage och ansiksbehandling. Underbart! När man väl kommit över den pinsamma delen, nämligen att klä av sig nästan spritt språngande naken inför en främmande människa, lyckades jag faktiskt slappna av helt. Det är lustigt hur de inte ens verkar det minsta brydda av att se så mycket okända halvnakna människor. Kan man vänja sig vid något sådant?
Efter alla sköna oljor, varma handdukar, peelingar och ansiktsmasker återsåg jag mamma, U och T. De var lika möra som jag och vi mumsade i oss lite clementiner för att sedan med mjuka ben styra kosan mot sölvsborg där färsk pasta med kräft-och fetaostsås väntade oss. Vi mumsade i oss för glatta livet och sedan sjöng vi, tillsammans med systerdöttrarna, julsånger med en lussebulle som mikrofon. En fantastisk avslutning på en fantastisk dag!

/J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0