Snabbt och gott; Havre...flarn!

På gymnasiet brukade Andrea, Tea, Emma, Felicia och jag komma på ord som lät äckligt. Bland de orden jag fortfarande minns finns "klicka", "klucka", "klibba" och just "flarn". Jag tror att jag sedan den tiden varit hämmad i min kärlek till havreflarn, så igår var det dags att ändra på detta ;)

Havreflarn ca 15 st (beroende på storlek, jag brukar göra dem stora)
75 g smör
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
2 msk mjölk eller grädde
2 msk ljus sirap
1/4 tsk bakpulver
Smält smöret och rör i de övriga ingredienserna. "Klicka" (huuu!) ut dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Grädda 175 grader varm ugn i 5 min.

När jag och Hanna var små brukade vi cykla hem till mig efter skolan och göra dessa små juveler. Superenkelt och supergott! Jag skulle gissa på att russin gör sig fint i dem också. Tänk på att vakta dem i ugnen, de går snabbt från perfekta till brända. Denna sats ska egentligen räcka till 30 havreflarn, men då måste man göra dem väldigt små.

Dags för mig att fortsätta plugga. Glöm inte jam på söderport ikväll. Var där eller var fyrkantig!


//J


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag o du var det som brukade göra dem :) kanske hanna också iofs. det kommer jag ihäg :)

2010-01-14 @ 17:34:08
Postat av: Ullis

tror du det finns några kvar tills vi kommer upp...?

2010-01-17 @ 19:41:57
Postat av: Ullis

tror du det finns några kvar tills vi kommer upp...?

2010-01-17 @ 19:42:57
Postat av: Ullis

tror du det finns några kvar tills vi kommer upp...?

2010-01-17 @ 19:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0