Orolig, förskräckt och beslutsam!

Efter kvällspromenad och våfflor satt jag och Herr J för att se Home (naturfilmen som sändes i svt för ett tag sedan och som nu går att se på youtube). Filmen var helt fantastiskt bra och väckte så många känlsor och tankar att jag hade svårt att ens tala efteråt.
Vi förstör jorden! Vi tar det som inte är vårt att ta! Vi konsumerar utan att reflektera över vilka som får lida för vårt ha-begär. Vi tömmer haven på fisk. Vi släpper ut miljögifter. Polarisen smälter. Arter dör ut. Havsnivån stiger. Regnskogen skövlas.
Vi borde vara ett med naturen men istället förstör vi den, utan att tänka på konsekvenserna.
Kläder vi bär skeppas långväga och tillverkas av människor under odrägliga förhållanden eftersom vi vill handla billigt och varumärken vill tjäna oförtjänta pengar.
Djur massproduceras som en vara och får inget liv. De får en kort och förfärlig tid här på jorden endast för vår skull. Vilka tror vi att vi är? Vi kör framtiden i botten. Vi klagar över att betala skatt eftersom vi då inte kan köpa drömhuset, de perfekta kläderna, fetaste bilen och det mest exlusiva sminket. Vi är giriga! Inget annat djur har någonsin förstört jorden på det sätt vi har gjort. Inte ens nu när det har gått så långt som det har gjort tar vi vårt ansvar. 

Jag kan inte stå för andra än mig själv men för mig är det en självklarhet att handla ekologiskt, rättvisemärkt och närodlat, att inte äta onaturliga ämnen samt att inte äta kött. Vad jag nu ska förbättra är sopsorteringen och okynningskonsumtion. Det är viktigt, för att inte säga nödvändigt (!) att vi vågar förändra vår livsstil och ta vårt ansvar. Vad väntar vi på?
Vad behöver du bli bättre på? 

Kolla på filmen på youtube! http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU 

//J

Kommentarer
Postat av: Pappa

Du är så klok min kära dotter:-)

2010-09-29 @ 17:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0